A Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara (MESZK) idén először rendezte meg a „Kossuth Zsuzsanna Nemzeti Egészségügyi Szakképzési Versenyt”. Az eseményen Dr. Oláh Andrással, a MESZK szakképzési, oktatási és továbbképzési igazgatójával, a szakképzési verseny főszervezőjével beszélgettünk.
Elsősorban a versenyről kérdeztük az igazgatót, de szóba került az egészségügyi szakképzés jövője, a kamara pályaorientációs tevékenysége, valamint az egészségügyi pályára készülő tanulók általános motivációja is.
– Először beszélgessünk kicsit a versenyről! Jól tudom, hogy most rendezték meg először a „Kossuth Zsuzsanna Nemzeti Egészségügyi Szakképzési Versenyt”?
Dr. Oláh András: Így van, ez volt az első versenyünk. A MESZK eddig is szervezett versenyeket, de azok elsősorban a szakdolgozóknak szóltak. A kamara a 2020. január 1-én hatályba lépő új szakképzési törvény alapján került bevonásra az egészségügyi szakképzés folyamataiba. A “Kossuth Zsuzsanna Nemzeti Egészségügyi Szakképzési Versenyt” így a hazai középfokú egészségügyi szakképzést folytató intézmények tanulói számára hirdettük meg.
– Tehát bárki jelentkezhetett a szakképzési versenyre, aki középfokú szakképző intézménybe jár?
Dr. Oláh András: Minden olyan tanuló jelentkezhetett, aki a 2022/2023-as tanévben érvényes tanulói jogviszonnyal rendelkezett, és az egészségügy ágazatba sorolt 27 szakma/szakmairány valamelyikében folytatta tanulmányait. Elsősorban a 11., 12., 13., 14., 15. évfolyamokon tanulóknak szóltak a versenyek. Ennek az oka, hogy a szakképzésbe kerülő diákok először ágazati alapozó képzést kapnak, és csak ha ez lezárult, utána kezdődik a gyakorlati képzést is magában foglaló szakmai oktatás.
– Miért volt szükség arra, hogy a tanulók gyakorlati tudás birtokában versenyezzenek?
Dr. Oláh András: A Szakképzési Versenynek elsődleges célja a hazai középfokú egészségügyi szakképzés színvonalának további növelése, a szakképzésben kiemelkedő teljesítményt nyújtó fiatalok és felkészítő tanáraik eredményeinek elismerése. Szerettük volna az egészségügyi szakmák társadalmi presztízsét növelni, hogy a szakképzésbe történő belépés vonzó legyen. Azonban a versenynek volt egy pedagógiai célja is. Fel akartuk mérni a versenyzők szakmai tudását. Ehhez az eredeti munkakörnyezetet szimuláló gyakorlati feladatok voltak a segítségünkre.
– Tehát a hangsúlyt a szakmaiságra, a gyakorlati feladatokra és a manualitásra helyezték?
Dr. Oláh András: Határozottan.
– Hogyan érték ezt el?
Dr. Oláh András: Például a versenyek válogatóinak megfelelő szervezésével. Ahogy már említettem, az idei volt az első tanulóknak szóló szakmai versenyünk. Határozott elképzelésekkel alakítottuk ki a szabályokat, terveztük a verseny menetét.
– Mesélne erről egy kicsit részletesebben?
Dr. Oláh András: A verseny során a versenyzők három fordulóban mérték össze a tudásukat. Az első forduló még 2022. november 22-24. között valósult meg. Ekkor még minden jelentkező versenyben volt, összesen 634 tanuló, akik a saját iskoláikban oldották meg a központi interaktív versenyfeladatot. Ez a teszt 30 feladatból állt, és a redmenta felületen volt elérhető. Több típusú kérdéssel teszteltük a tanulók tudását: a versenyfeladatok egyaránt tartalmaztak egyszeres feleletválasztós, többszörös feleletválasztós, igaz-hamis állításos feladatokat. Ami a legfontosabb: a feladatsorok a képzési és kimeneti követelményekben meghatározott tanulási eredmények tartalmából kerültek összeállításra.
– Tehát csak olyat kérdeztek a diákoktól, amit a szakképzési verseny időpontjára már tanulniuk kellett?
Dr. Oláh András: Pontosan. Ezek után jött a verseny második fordulója, a vármegyei döntők. Ezek 2023. január 31-február 2. között kerültek lebonyolításra. Ebben a fordulóban a versenyzők beteg nélküli szituációs feladatokat láttak el, szimulációs eszközöket használtak, illetve szükség esetén bevontunk imitátorokat. A vármegyei döntők a MESZK Országos Szakképzési Központ iránymutatása alapján, a MESZK Területi Szervezetei bevonásával történtek országosan 16 helyszínen, 34 versenycsoportban 425 versenyző részvételével.
– Ez hatalmas ember- és eszköz igényt jelentett, nem igaz? Hogyan oldották ezt meg?
Dr. Oláh András: A második fordulós vármegyei döntők lebonyolítási helyszínei a SKILL laborok, tankórtermek, illetve a demonstrációs egységek voltak. A MESZK Területi Elnökei és Területi Szakképzési Referensei elképesztően sokat dolgoztak azon, hogy a Szakképzési Verseny vármegyei döntői minél magas színvonalon kerüljenek előkészítésre. A lebonyolításban hatalmas segítséget kaptunk az egészségügyi szakképzést folytató intézményektől és a vármegyei kórházak vezetőitől, munkatársaitól, valamint a duális képzőhelyektől. A felkészítő pedagógusok, a gyakorlati oktatók és az egészségügyi szakképzést megvalósító technikumok nélkül ma nem lennénk itt. Az, hogy ez a verseny ilyen sok tanuló bevonásával, országosan megvalósulhatott, az egészségügyi dolgozók összefogásának köszönhető. Ez is jól példázza azt, hogy az ágazaton belül a munkatársak elhivatottsága és a szakmaiság hegyeket mozgathat meg.
– És végül eljutottunk a döntőhöz, a harmadik fordulóhoz, ami épp most zajlik. Hány tanulónak sikerült eljutnia a szakképzési verseny országos döntőjéig?
Dr. Oláh András: Igen, a harmadik forduló az országos döntő, amely szintén gyakorlati verseny. Itt a versenyzők beteg nélküli szituációs feladatokat végeznek el, a feladathoz tartozó tevékenységeket mutatják be szimulációs eszközök használatával és szükség esetén imitátorok bevonásával. 124 döntőbe jutott diák versenyez egy időben, de több helyszínen. Budapesten versenyhelyszín a Lurdy ház, valamint további 4 fővárosi helyszín, vidéken pedig Miskolcon és Kecskeméten zajlik a döntő.
– Most már fel lehet mérni, hogy mennyire volt sikeres a szakképzési verseny, mennyire lehet megmozgatni a mai fiatalokat egy megmérettetéssel?
Dr. Oláh András: Nagyon sikeresnek tartjuk a kezdeményezésünket, hiszen az első évben 42 egészségügyi középfokú szakképző intézmény jelentkezett a versenyre az országos 72 intézményből. Összesen több, mint 600 tanuló versenyzett. Van olyan szakmaterületi versenyrész, amelyre több mint 300-an jelentkeztek, tehát a tanulók nagyon motiváltak a részvételben. Azt gondolom, hogy a tanulók számára is nagyon fontos, hogy az elméleti és gyakorlati tudásukat úgy tudják bemutatni, hogy közben pozitív élményekkel gazdagodnak. Nekünk is sikerélményt nyújt, ha azt látjuk, hogy a diákok élvezik a versenyt vagy a részvételt. Természetesen itt is izgulnak a tanulók, de úgy gondolom, hogy ez természetes egy versenyen. A legfontosabb, hogy pozitív élményt nyújtsunk a versenyzők számára, és ők úgy mutassák be a szakmai tudásukat, hogy az egy meghatározó, jó élmény legyen számukra. Ez egy win-win szituáció: a tanuló gyakorol, közben az elméleti tudása a szimulációs eszközök használatával készséggé válik, emellett a diák jó élményekkel gazdagodik.
– Jól érzem a szavaiból, hogy Önnek nagyon pozitív élmény volt látni ezt a sok lelkes tanulót?
Dr. Oláh András: Mindenképpen. A köszöntőben is elmondtam, hogy nagyon büszkék vagyunk rájuk, hogy jelentkeztek a versenyre, és hogy ilyen sikeresen vették az akadályokat. Nekünk minden bizodalmunk bennük van, hiszen ők a jövő egészségügyi szakdolgozói generációja. Ők a mi reménységünk, az utánpótlás csapatunk.
– Ha már az utánpótlásról beszélünk, mit üzenne azoknak a tanulóknak, akik az egészségügyi pálya iránt érdeklődnek?
Dr. Oláh András: Azt üzenném, hogy az egészségügyi szakképzés egy hivatás. Itt az ember minden nap megtapasztalhatja azt, hogy milyen érzés másokon segíteni. És ebben a szakmában életpálya lehetőség van: a középfokú szakképzéstől egészen a doktori képzésig el lehet jutni. Kétségtelen, hogy számos nehézség is övezi az egészségügyi ellátás területét. Nagyon összetett szakma, és tény, hogy sokat kell tanulni, viszont nagyon sok a lehetőség is! Itt mindenki megtalálhatja a számítását, hiszen az egészségügyi ágazatban 27 szakma/szakmairányon lehet tanulni. Az a tanuló, aki pedig a felsőfokú tanulmányokon gondolkodik, az egészségtudományi főiskolai karokon tanulhat tovább. Mi hiszünk abban, hogy a magyar egészségügy jövője az elkötelezett szakdolgozókon és a megfelelő utánpótláson alapul.
– És hogyan tervezi a kamara megszólítani ezt az utánpótlást?
Dr. Oláh András: Nos, a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara 2020 végén, 2021 elején kezdte meg a szakképzéssel kapcsolatos feladatok átvételét. Ez egy mérföldkő volt, mert a korábbiakban az MKIK látta el az egészségügyi szakképzési feladatokat. Az eltelt több mint két esztendőben az ország minden vármegyéjében egy, illetve a fővárosban két helyszínen alakítottunk ki szakképzési irodarendszert. Jelenleg országosan több, mint 50 munkatársunk segíti a szakképzéssel kapcsolatos feladatok ellátását. Többek között pályaorientációs tevékenységgel foglalkozunk. Egy évben több mint 1500 pályaorientációs rendezvényt szervezünk, ahol az elmúlt évben közel 70 ezer tanulóval találkoztunk közvetlenül az általános iskolákban. Ez leggyakrabban osztályfőnöki órákon történő részvételt, illetve a helyi egészségfejlesztési és egyéb rendezvényeken való megjelenéseket jelenti. Az elsődleges célunk az egészségügyi szakképzések bemutatása volt a tanulóknak, lehetőleg élménnyel párosítva. Például szimulációs és demonstrációs eszközökkel megtámogatva mutattuk be a szakmai anyagokat az egészségügyi területen. Emellett pedig a szakképzésben részt vevő tanulók számára szerzünk elméleti és gyakorlati tudásuk bemutatására versenyeket, amelyről eddig beszélgettünk.
– És amely verseny nemsokára véget is ér.
Dr. Oláh András: Úgy van, lassan véget ér az országos döntő, lezárul a verseny.
– De jövőre folytatódik?
Dr. Oláh András: Igen, így tervezzük. Most összesítjük az eredményeket, a tapasztalatokat, és eldöntjük, hogy a jövő évben hogyan folytatódhat a szakképzési verseny, milyen feltételekkel.
Korábban a MESZK elnökével, Dr. Balogh Zoltánnal készítettünk interjút az egészségügyi szakképzés jövőjéről, amelyet itt olvashatsz el.