Az online kommunikáció folyamatos növekedése: Hagyományos eszközök visszaszorulása

Szerző: | 2024. április. 10. | Egészség

Régi vonalas telefon és egy okostelefon fülhallgatóval.

Az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatása szerint az online kommunikáció terén egyértelműen az új technológiák térnyerése figyelhető meg, míg a hagyományos telekommunikációs eszközök – mint a vezetékes és mobiltelefonok – fokozatosan veszítenek népszerűségükből.

Vezetékes telefonok háttérbe szorulása

Az adatok szerint az elmúlt évek során jelentős csökkenés tapasztalható a vezetékes telefonok használatában. Míg 2005-ben még a legtöbb beszéd percet ezen a platformon generáltuk (10 milliárd perc), az utóbbi évtizedben ez az arány drasztikusan csökkent, 2023-ra mindössze 2 milliárd percre. Hasonló tendenciák figyelhetők meg a mobiltelefon használatában is, ahol az SMS küldés és a hagyományos telefonhívások mennyisége is folyamatosan csökken.

A mobiltelefonokon folytatott hívások percei 2021-ben tetőztek, átlagosan havonta 321 percnyi beszélgetés jutott egy magánelőfizetésre, azóta pedig folyamatos csökkenés tapasztalható, 2023-ra csupán 304 percnyire.

Tart a kezében egy ember egy telefont és épp üzenetet ír.
Az NMHH kutatása továbbá azt is kimutatta, hogy az internetes kommunikáció terén a csevegőalkalmazások és platformok növekvő népszerűsége tapasztalható. (Fotó: 123rf)

Az NMHH kutatása továbbá azt is kimutatta, hogy az internetes kommunikáció terén a csevegőalkalmazások és platformok növekvő népszerűsége tapasztalható. Az internetezők 93 százaléka használ csevegőalkalmazásokat a magánjellegű kommunikációra, és az üzleti életben, valamint az oktatásban is egyre inkább elterjedt a videótelefonálás használata.

Online kommunikáció népszerűsége a fiatalok körében

Az NMHH felmérése arra is rámutatott, hogy az új technológiák és szolgáltatások általában először a fiatalabb korosztályok körében terjednek el, míg az idősebbek hajlamosabbak maradni a hagyományos kommunikációs eszközöknél. Például míg a 15–20 évesek csupán 3 százaléka az, akik egyáltalán nem használnak csevegőalkalmazásokat, addig a 65 feletti korosztályban ez az arány már 13 százalék.

Grafikon a csetalkalmazások használatáról korosztályonként bontva.
Az NMHH felmérése arra is rámutatott, hogy az új technológiák és szolgáltatások általában először a fiatalabb korosztályok körében terjednek el, míg az idősebbek hajlamosabbak maradni a hagyományos kommunikációs eszközöknél. (Forrás: NMHH)

Az NMHH hangsúlyozta, hogy az új technológiák térnyerése mellett a hagyományos telefonos kommunikáció kiváltására számos alkalmazás és program született, melyek gyakran innovatív megoldásokat kínálnak a felhasználóknak. A legnépszerűbb csevegőalkalmazások – mint a Messenger, a Viber és a WhatsApp – széles körben elterjedtek, és napról napra újabb fejlesztésekkel bővülnek, hogy még hatékonyabbá tegyék a kommunikációt az online térben.

Összességében elmondható, hogy az online kommunikáció folyamatosan fejlődik és átformálja a mindennapi kommunikációt. Az új technológiák térhódítása mellett fontos azonban megemlíteni, hogy a hagyományos eszközöknek is megvan a saját szerepük és helyük a kommunikációban, és ezek együttes használata lehet az optimális megoldás az egyének számára.

Az online kommunikáció térnyerésével együtt a biztonságos internethasználat témája is központba kerül. Ezzel kapcsolatos a Médiaunió Alapítvány kampánya, amiről az alábbi linken olvashattok.


Ez is érdekelhet:

A szerzőről:

Szigetvári Vilma
Pszichológia alapképzését nemrég fejezte be, így még frissen élnek benne az egyetemi hallagatóként szerzett tapasztalatai a felsőoktatási rendszerről. Sok éves cserkészvezetői múltjával fontos küldetésének érzi a fiatalok segítését. Számára is nehéz feladat volt a szakmájának megtalálása, így szeretne minél inkább segíteni, hogy másoknak megkönnyíthesse ezt a folyamatot.