A több, mint 150 éves múlttal rendelkező Mercer Marsh Benefits nemzetközi vállalat 2023-ban a Health On Demand felmérésben vizsgálta, hogy a 21. századi problémák hogyan hatnak a munkavállalók juttatásokkal kapcsolatos igényeire. A közel 20 ezer munkavállaló megkérdezésén alapuló globális felmérés szerint a Z generáció igényei jelentősen eltérnek a más korosztályhoz tartozó alkalmazottak elvárásaitól.
A globális felmérésben 16 ország közel 20 ezer munkavállalóját kérdezték. Az eredmények azt mutatják, hogy a munkával és a bérekkel szemben támasztott elvárások minden korosztályban alapvetően azonosak viszont a juttatásokkal kapcsolatos preferenciában jelentős különbségek mutatkoznak.
Ez az 1997 és 2012 között született Z generáció munkavállalóinak az egészséggel és (fizikai, szellemi, szociális) jólléttel kapcsolatos igényeiben figyelhető meg. A digitális benszülöttek juttatásokkal kapcsolatos igényeiben mások a prioritások, mint a korábbi nemzedékhez tartozó munkavállalóknak. A Z generáció tagjai azt szeretnék, hogy a munkáltatók aktívan foglalkozzanak a társadalmi problémákkal és az egészség összetett kérdéskörével.
A felmérés szerint elmondható, hogy a Z generációhoz tartozó munkavállalók pozitívabban viszonyulnak a munkájukhoz, minta többi korosztály dolgozói.
Miben más a Z generáció?
Nagyobb elvárásai vannak a vezetővel szemben, beleértve érzelmi jóllétük megértését a munkahelyen és azon kívül is. Nagyon magas arányban 52 százalékuk, érzi stresszesnek a mindennapjait. Úgy érzik, hogy a nagyobb stressznek vannak kitéve, mint más generációhoz tartozó alkalmazottak. Ennek okán sokkal nyitottabbak a mentális egészséggel kapcsolatos munkahelyi beszélgetésekre, mint mások.
Közel kétszer akkora valószínűséggel jelzik, hogy mentális egészségügyi problémákkal küszködnek, mint a többi generáció. A munkahelyi vezetőktől nemcsak elvárják a jóllétüket befolyásoló tényezők megértését, hanem támogatást várnak az egészségi, anyagi és karrier szempontok terén is.
Kedvezőbb lehetőségek nyomában
A Z generációs munkavállalók több mint fele elégedett a jelenlegi munkahelyén, ennek ellenére tervezi, hogy egy éven belül munkahelyet vált. Ugyanakkor a Z generációsok közel kétharmada előreléptetést remél másfél éven belül. Meghatározó számukra az is, hogy az őket foglalkoztató cégek vezetői inspirálók legyenek. Ez a szempont esetükben még a versenyképes fizetésnél is fontosabb.
A Z generáció elvárásai átalakítják a hagyományos munkáltató-alkalmazott viszonyt
A munkaadó és a munkáltató közötti megszokott kapcsolat átalakulásának következményeként a HR szakembereknek nemcsak hatékony toborzást kell végezniük, hanem tanácsadóvá, pszichológussá és változás-menedzserré kell válniuk. Sőt, a Z generációs munkavállalók bevonzásához a munkaadóknak magát a munkahelyet is újra kell gondolniuk az alábbi szempontok alapján: irodai elrendezés, vállalati kultúra, irányelvek és juttatások – olvasható a felmérés eredményeiről készült jelentésben.
Hogyan kommunikálj egy Z generációs munkavállalóval?
A digitális bennszülöttként is emlegetett Z generációról kis túlzással elmondható, hogy mobiltelefonnal a kezükben születtek. Sajátos kommunikáció jellemzi őket, más eszközökön, más csatornákon informálódnak, mint a többi korosztályhoz tartozó alkalmazott, ezért a velük való párbeszédben a hitelesség a legfontosabb.
Az általuk használt digitális platformokon kezdeményezett párbeszéd eredményre vezet, azonban a nyomtatott, hosszú PDF szabályzatok olvasására nehezen vehetők rá a Z generáció munkavállalói.
A Z generáció a jóllétre összpontosít, elvárásaikat érdemes szem előtt tartani a munkáltatóknak emelte ki a Mars vállalat a felmérés eredményeiről készült beszámolójában.