A munkaerőpiaci elvárásokhoz kell igazítani az oktatást, a szakképzést; a diákokat olyan kompetenciákra és készségekre kell oktatni, amelyekkel a változó környezetben is meg tudják állni a helyüket – hangoztatta a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerdán Budapesten a Svájci-Magyar Együttműködési Program végrehajtásáról szóló megállapodás aláírása alkalmából tartott beszédében.
Pölöskei Gáborné a Svájci-Magyar Együttműködési Program végrehajtási megállapodásának hivatalos aláírása alkalmából a magyar szakképzés helyzetéről beszélt. Elmondta, hogy a kormány – a svájci tapasztalatokat is felhasználva – 2019-ben fogadta el a Szakképzés 4.0 stratégiát, amelyet a 2020-2021-es tanévtől már alkalmaznak és folyamatosan fejlesztenek.
Példaként említette, hogy 2021-ben megkezdődött az okleveles technikus-képzés, amelyben összehangolták az egyetemek és a technikumok oktatási anyagát, megkönnyítve ezzel, hogy a diákok a technikusképzés után a felsőoktatásban tanuljanak tovább.
Szólt arról is: fejlesztik a szakképzésben a minőségbiztosítás rendszerét; már bevezették az oktatók teljesítményértékelését és az iskolák belső értékelését, a külső értékelés kialakítása még tart. Az oktatók nyitottak a változásokra, és a gyerekek is érdeklődők a projektalapú oktatás iránt – emelte ki a helyettes államtitkár.
Felhívta a figyelmet a pályaorientáció fontosságára, értékelése szerint ezzel jelentősen csökkenthető a korai iskolaelhagyás. Kitért arra, hogy a hátrányos helyzetű csoportok számára mentorálási módszereket dolgoznak ki. Ezekhez nyújt segítséget a most aláírt program – tette hozzá.
Mint mondta, a 41 szakképzési centrum hálózatán keresztül, a szakképzés módszertani központjának, azaz az IKK Innovatív Képzéstámogató Központnak a közreműködésével a kifejlesztett programok széles körben el tudnak terjedni.
Jean-Francios Paroz, Svájc nagykövete az aláírási ceremónián szintén azt hangsúlyozta, hogy a program fő célkitűzése a szakmai pályaorientáció és a projektalapú tanulás előmozdítása a magyarországi szakképzésben. A magas színvonalú szakképzés megfelel a gazdaság igényeinek, és így hozzájárul az ország fejlődéséhez – mondta a nagykövet. Hozzátette: Svájc örömmel osztja meg a duális szakképzéssel kapcsolatos tapasztalatait.
Korponai Gergő, a Nemzeti Irányító Hatóság helyettes vezetője arról beszélt, hogy a svájci hozzájárulás egyszerre szolgálja a társadalmi integrációt, az országon belüli esélyek kiegyenlítését, és a fiatalokat érintő munkanélküliség további csökkentését is. Jelezte, a magyar gazdaság fenntartható fejlődéshez is hozzájárul a program.
MTI