Az első magyar Emoji-körkép: Generációs különbségek az online kommunikációban

Szerző: | 2024. április. 23. | Kikapcs

A Yettel friss kutatásából kiderül, vannak hangulatjelek, amelyeket a különböző generációk teljesen máshogy értelmeznek. Kellemetlen, de akár vicces szituációk is születhetnek egy barack vagy padlizsán emoji elküldéséből. Kinek mit jelent, ugyebár… A reprezentatív felmérésből azt is megtudhattuk, melyik szimbólumokat használják a magyarok leggyakrabban.

Emoji használati szokások Magyarországon

A Yettel országos reprezentatív kutatása alapján szinte minden magyar internetező használ hangulatjeleket, de a különböző korosztályok között változó, hogy milyen gyakran és milyen jellegűeket. A 26-35 évesek a legaktívabbak az emojik használata terén, míg az idősebb korosztályoknál a használatuk az életkor növekedésével párhuzamosan csökken.

„Nemzetközi felmérések évek óta foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogy mely hangulatjeleket használjuk a legtöbbször az online kommunikációban, illetve ezeknek hogyan változik a jelentése a különböző életkori csoportokban. A szimbólumok használata és a képiség egyre nagyobb szerepet kap az online térben, ez minden generációra jellemző, de különösen igaz a digitális trendszetternek tartott Z generáció esetében. Ennek fényében is időszerű volt, hogy Magyarországon is pontosabb képet kapjunk a jelenségről” – teszi hozzá Guld Ádám médiakutató.

Forrás: Pexels

A leggyakrabban használt emoji és a generációs különbségek

Az egyik legizgalmasabb megállapítás az volt, hogy míg a nemzetközi szinten a like jel és a hangosan síró arc a top 5 leggyakrabban használt emoji között van, Magyarországon ezek kevésbé népszerűek. Nálunk a leggyakrabban használtak között a vörös szív, a mosolygó fej és a könnyesen nevető arc, a szíves, mosolygó arc, illetve a csókot küldő fej szerepel.

Eltérő generációs értelmezések az emojik mögött

A kutatás kiemelte, hogy a különböző generációk eltérő értelmezéseket társítanak az egyes hangulatjelekhez. Például, míg az Y és X generációk pozitív jelentést tulajdonítanak a hagyományos mosolygó arcnak, addig a Z generáció inkább passzív-agresszív vagy negatív értelmet lát benne.

A különbségek mögött kulturális dinamikák húzódnak meg, ami azt sugallja, hogy az ifjúság állandóan új jelentéseket ad a megszokott szimbólumoknak. Ez az eltérés nemcsak az értelmezésben, hanem az emotikonok típusának használatában is megmutatkozik, például a tűz vagy a barack emoji esetében is.

Az X generációsok 19 százaléka még soha nem küldött tűz emojit, és sokan közülük nem biztosak annak jelentésében (33%), vagy egyszerűen csak forróságként értelmezik (19%). Viszont a Z generáció 60 százaléka rendszeresen használja, és általában „menő” jelentéssel társítja. 

Amikor pedig a barack emotikonra kerül a sor, az X (26%) és Y (47%) generáció inkább gyümölcsként gondol rá, míg a Z generációsok jelentős része (69%) inkább a női hátsóra asszociál róla.

A fiatalabb korosztályok a bohócot gyakran használják arra, hogy jelezzék, ha valami rosszul sikerült, a koponyát pedig viccesnek találják, míg a vörös zászlót kizáró okként értelmezik – mindeközben az X generáció nem igazán ismeri ezeket a jelentéseket.

Az emoji-használat generációs különbségei jól mutatják, hogyan alakul át az online kommunikáció jelentése és dinamikája az eltérő korosztályok között. Ezek az eltérések nem csupán technikaiak, hanem mélyebb kulturális és kommunikációs trendeket is tükröznek, amelyek fontosak lehetnek az internetes párbeszédekben való részvétel során.

Az NMHH legfrissebb kutatása szerint az online kommunikáció terén az új technológiák térnyerése tapasztalható, míg a hagyományos telekommunikációs eszközök népszerűsége csökken. A csevegőalkalmazások és platformok elterjedése kiemelkedő, különösen a fiatalok körében. Ha érdekel a kutatás részletesebb eredménye, olvasd el az erről szóló cikkünket:


A kutatás 1006 fő online megkérdezésével zajlott 2024. március 14. és 2024. március 25. között. A minta reprezentatív a 16-65 éves magyar lakosságra életkor, nem, régió, településtípus és iskolai végzettség szerint. (Impetus Research)

Forrás: Yettel

Címkék: emoji | hangulatjel | kutatás

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.

Promó

Promó