A légiforgalmi irányító a legjobban fizetett teljes állású munka hazánkban

Szerző: | 2023. március. 14. | Fősodor

A képzés és kiválasztás után átlagosan száz emberből csak kettő szokott alkalmas lenni arra, hogy légiforgalmi irányító legyen.

A számok alapján mindenki álma lehet, hogy légiforgalmi irányító legyen, de a nagy fizetés nagy felelősséggel is jár. Éppen ezért nagyon földhözragadtnak kell lennie egy légiforgalmi irányítónak.


Mennyit is kereshetsz a hazai top szakmával?

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) éves listáin folyamatosan az első helyen vagy az élvonalban végez a légiforgalmi irányító szakma. A legfrissebb számok azt mutatják, hogy átlagosan, kis híján 2 millió forintot visznek haza a magyar légtér pásztorai. Ez így leírva nagyon csalogatónak tűnhet, de a légiforgalmi irányítók élete nem csak játék és mese!

Mi egy légiforgalmi irányító feladata?

A Magyarország felett átrepülő gépek közlekedésének a megszervezése. Úgy, hogy a folyamat ne csak a lehető leggyorsabb, hanem lehető legbiztonságosabb is legyen.

Két szorosan összefüggő ága van a szakmának: az irányítók egy része az adott reptéri fel- és leszállásokat irányítja, míg mások az ország fölött áthaladó, repülő magasságban tartózkódó gépekért felel. Előbbiek közvetlenül a reptér irányítótornyában ülnek, utóbbiak egy központban dolgoznak, ami nem meglepő módon, a reptér mellett van.

Miért megterhelő mindez?

Ha fél szemmel rápillantasz egy élő térképre, amin nyomon követhetőek a világ repülőgépei, és megnézed Magyarország légterét, hamar meglátod, hogy milyen sok repülő útját kell megtervezzék az irányítók. Az ország felett körülbelül 3000 repülőgép halad át egy nap alatt,  a Liszt Ferenc Repülőtérre pedig átlagosan 150 repülő száll le és fel.

Ahhoz, hogy biztonságosan elhaladhasson egymás mellett ez a rengeteg repülőgép, vízszintes tengelyen legalább 9260 méterre, függőlegesen pedig 305 méterre kell legyenek egymástól. Ez az adatmennyiség könnyen meghaladja egy átlagos személy koncentráló képességét, hiszen nagyon könnyű elveszni a járatszámok és magasságok útvesztőjében.

Főleg annak a tükrében, hogy a korábban írt repülőgép mennyiség nem egyenletesen érkezik és távozik, hanem változó intenzitással.

Hibának nincs helye

A képzés és kiválasztás után átlagosan száz emberből csak kettő szokott alkalmas lenni arra, hogy légiforgalmi irányító legyen. Ez annak tudható be, hogy ebben a szakmában nincs helye a hibának. Így nagyon szigorúan válogatják meg, hogy ki ülhet be a toronyba, ahová amúgy dolgozni se olyan egyszerű feljutni. Ugyanis minden ott dolgozó ugyanolyan ellenőrzésen esik át minden nap, mint a repülni készülő utasok. Bár remélhetőleg egy kis ételt-italt bevihetnek, hiszen ha valaki reptéri áron kell ebédeljen minden nap, akkor a kétmilliós fizetés is édes kevés lenne… 😉

Itt már a négyes vizsga is egyenlő a bukással, és ez a szakma nem csak ebben különbözik szinte minden más hivatással, ami egyetemen vagy iskolában tanulható. Csak egyetlen esélye van mindenkinek a jelentkezésre. Nincs pótvizsga, nincsenek újra felvett tárgyak, ha egyszer valaki megpróbálja és elbukja a vizsgát, akkor soha többé nem jelentkezhet légiforgalmi irányítónak.

Még a biztosítás is biztosítva van

A munka komolyságát tovább mutatja, hogy egyszerre csak másfél órát dolgozhatnak az irányítók, ami után kötelező pihenőt kell beiktassanak. Természetesen, mivel a légiforgalom soha nem áll le, ezért az éjszakai műszak se lazább a nappalinál.

Érdekesség, bár nem meglepő, hogy nemcsak az országos irányítóközpontnak van egy teljes értékű másolata. Hanem létezik egy digitális irányító torony is, amiből szükség esetén egy távoli torony munkáját is el lehet látni.

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.