Nehezen tudsz koncentrálni? Egyszerűbb a megoldás, mint gondolnád!

Szerző: | 2024. május. 11. | Egészség

Az egészséges táplálkozás és megfelelő folyadékbevitel kulcsszerepet játszik az agyműködés és koncentráció szempontjából. A helyes étrend egyenletes energiaszintet biztosít a tanuláshoz, míg a koffein és a zsíros ételek túlzott fogyasztása hátráltathatja a teljesítményt.

A tápláló ételek serkentik az agyműködést

Az egészséges táplálkozás kiemelkedő fontossággal bír a koncentráció fenntartása és az agyműködés optimalizálása szempontjából. Míg az egészséges, tápláló, vitaminokban és rostban gazdag ételek serkentik az agyműködést és segítenek a figyelem összpontosításában, addig a nem megfelelő folyadékbevitel, a túlzott cukorfogyasztás, valamint a gyorséttermi és feldolgozott ételek csökkenthetik a koncentrációt.

„Nagy a jelentősége annak, hogy a fiatalok kerüljék a tápanyagszegény gyorsételeket, hiszen a jó agyműködés biztosítása szempontjából kiemelkedően fontos az egészséges táplálkozás fenntartása” 

– mondja dr. Bodor Zsanett, a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének adjunktusa. 

Az egészséges táplálkozás kiemelkedő fontossággal bír a koncentráció fenntartása és az agyműködés optimalizálása szempontjából.
Fotó: 123RF

A megfelelő reggeli energiát biztosít a napindításhoz

A napi ötszöri étkezés fontosságát a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének adjunktusa is kiemeli. Az egész napos tanulás során hangsúlyos szerepet kap a reggeli, hiszen optimális esetben elegendő energiát biztosít a szervezetnek a napindításhoz. Fokozott agyi terhelés esetén különösen fontos a megfelelő táplálkozás, mivel az agy glükózt használ energiaforrásként, amit a szervezet a bevitt tápanyagokból biztosít.

A teljes kiőrlésű gabonából készült péksütemények, kenyerek, valamint magas rosttartalmú zöldségek és gyümölcsök kiválóak, mert egyenletesebb vércukorszintet biztosítanak, ellentétben a gyorsan felszívódó cukrokat tartalmazó ételekkel. Helyettük érdemes a természetesen édes gyümölcsöket választani. 

A kisétkezések sem elhanyagolhatók

A három fő étkezés mellett nem szabad megfeledkezni a tízórairól és az uzsonnáról sem. Fontos azonban, hogy ezek az étkezések ne csupán nassolásról szóljanak, ezért érdemes kerülni a chipset és a csokoládét

Jó döntés lehet olyan ételeket választani, amelyek megfelelő tápanyagokkal látják el a szervezetet a kognitív folyamatokhoz. Ilyen például a natúr joghurt zabpehellyel, valamint az alma és a körte teljes kiőrlésű, rostokban gazdag keksszel. Ha édességre vágyunk tanulás közben, jó választás lehet 1-2 kocka magas, legalább 70 százalékos kakaótartalmú étcsokoládé.

Figyeljünk a zsiradékokra!

A szakember kiemeli, hogy az olajos magvakban található omega-3 zsírsavak hozzájárulhatnak az agyműködéshez, azonban ezeket hetente csak néhányszor, kis mennyiségben, sótlan változatban érdemes fogyasztani magas energiatartalmuk miatt.

Az adjunktus ajánlása szerint érdemes az olyan zsírszegény alternatívákat előnyben részesíteni, mint a csirkehús és a sovány tejtermékek. Az állati eredetű fehérjeforrások mellett pedig hetente legalább egyszer érdemes beépíteni a száraz hüvelyeseket az étrendbe, mint például a lencsét, a babot, vagy akár a szóját.

A koffein túlzott fogyasztása negatív hatásokkal járhat

Dr. Bodor Zsanett hangsúlyozza, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint a napi 400 mg koffeint nem szabad túllépni. Ez nagyjából napi 3-4 csésze kávénak felel meg. 

A különböző koffeintartalmú italok közé tartozik a kávé mellett a fekete-, fehér- és zöld tea, valamint az energiaital is. Ezek elfogyasztása után a koffein gyorsan érezhetővé teszi élénkítő hatását és aktivizálhatja az emlékezőképességet, túlzott fogyasztásuk azonban dehidratáltságot, erős szívdobogást, fejfájást és álmatlanságot is okozhat, ami hátráltathatja a tanulást. 

A teát és kávét érdemes felváltva fogyasztani, mivel a teában található csersav miatt a koffein lassabban szívódik fel, így az élénkítő hatása tovább tarthat.

Fontos a folyadékfogyasztás

A dietetikus szerint a koncentrációs képesség összefügg a megfelelő hidratáltsággal is. Fontos naponta legalább 8 pohárnyi folyadékot fogyasztani, amelyből legalább öt pohár ivóvíz legyen. A napi folyadékmennyiségbe pedig beleszámíthat a nap folyamán elfogyasztott ételek nedvességtartalma is, mint például a levesé vagy a turmixé.

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.