Az Oktatási Hivatal sikeresen zárta a 2022/2023-as tanév országos digitális méréseit, amelyen a június 9-i határidőig 3069 intézmény 582 347 tanulója vett részt. Az Oktatási Hivatal ezzel egy időben honlapján elérhetővé tette az előző tanévben megvalósult kompetenciamérés eredményeit ismertető országos jelentést is.
Az idei tanévben bemeneti és kimeneti méréseket szervezett az Oktatási Hivatal (OH): 2022. szeptember 5. és november 30. között a 4., 5., 6., 8. és 10. évfolyamosok a bemeneti, majd 2023. március 6. és június 9. között a 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11. évfolyamosok a kimeneti mérésekben vettek részt. A feladatok – évfolyamonként meghatározott rendben – a diákok matematikai, szövegértési és természettudományos képességeit, idegen-, illetve célnyelven nyújtott teljesítményét vizsgálták – áll a hivatal közleményében.
A digitális mérések a tanulók képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezését tűzték ki célul. A mérések ezen kívül lehetőséget biztosítottak arra is, hogy a résztvevő intézmények teljesítményének nyomon követésével láthatóvá váljanak az intézményi fejlesztések és az ott tanulók pedagógiai fejlesztésének eredményei.
A digitális formában megvalósított kompetenciamérést egy önkéntes és anonim kérdőív egészítette ki, amely a családi háttér és az iskolai teljesítmény összefüggéseire irányult. A válaszok alapján összehasonlíthatóvá válik az azonos vagy hasonló körülmények között élő diákokat oktató iskolák teljesítménye. A kutatási eredmények alapján így láthatóvá válik azon iskolák kiemelkedő pedagógiai munkája is, akik nehezebb körülmények között élő diákokkal oktatásával foglalkoznak, vagy az átlagosnál nagyobb eredményt értek el a tanulók fejlesztésében.
A 2021/2022-es kompetenciamérés eredményei is elérhetővé váltak
Az OH tavaly első ízben valósította meg kizárólag digitális formában a hosszú évek óta működő kompetenciamérést. A digitalizáción túl módszertani változásokat is bevezettek 2022-ben: új mérési területként megjelent a matematika, a szövegértés, az angol és német nyelv, valamint a természettudomány a 6., 8. és 10. évfolyamos tanulók bevonásával.
A digitális átállás részben az EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatás-szervezési eljárások kialakítása, megújítása című kiemelt projekt fejlesztési forrásaiból valósult meg.
“A 2022. évi Országos kompetenciamérésben matematikai feladatsort összesen 256 734 tanuló töltött ki 4266 iskolában. Az elmúlt évi mérések átlagához képest magasabb eredményt értek el a 6.-os tanulók: eredményük szinte megegyezik a 2019-es – a pandémia előtti utolsó – mérés eredményével. Noha a 8. és a 10. évfolyam 2022-es eredménye némileg alacsonyabb a 2019. évinél – amelyben az elmúlt évtized legjobb átlageredményei születtek –, a 10.-esek teljesítménye érdemben nem marad el a 2018-astól.” – olvasható az OH weboldalán.
Amennyiben szülőként érdekel, hogy iskolás gyermeked hogyan teljesített a kompetenciamérés során, az előzetes eredményeket megnézheted a Tehetségkapu portálon a mérési eseménykód és az egyedi mérési azonosító megadásával.
Kompetenciafejlesztés témakörében további cikkeinkből is érdemes tájékozódnod.