Az utakat mindannyian használjuk. Az ajtón kilépve a járdán és az utcán találjuk magunkat, az utakon közlekedve jutunk el mindenhova. De vajon hogyan is kerültek a helyükre? Hogy épül fel egy út? Cikkünkben erről, és az útépítő, vasútépítő és -fenntartó technikus szakmáról is többet megtudhatsz.
Az útépítés folyamata
Az útépítés az építőipar egyik nagyon fontos szegmense, a legnagyobb munkálatok az építőipar ezen ágában történnek.
Ha még nem néztük végig soha, ahogy elkészül egy út vagy térburkolat, azt is gondolhatnánk, hogy a munka egy nagyon egyszerű folyamat, ami annyiból áll, hogy az aszfaltot terítjük és hengerezzük. Valójában azonban mire eddig a pontig eljutunk, a munka neheze már az útépítő csapat háta mögött van.
Az útépítés első, nagyon fontos lépése a tervezés, ami egy nagyon hosszú folyamat.
Az elkészült tervek és meglévő engedélyek birtokában kezdődhet a kivitelezés. Ehhez először előkészítik a terepet, eltávolítják a munkát akadályozó növényzetet elbontják az esetleges akadályokat. A földmunkák során kijelölik az út vonalvezetését és szélességét, munkagépekkel elkészítik a töltéseket és árkokat, szükség esetén az altalajt javítják. A földmunka legnagyobb pontosságot igénylő része az úttükör kialakítása, erre kerül majd az alapréteg.
Az alapréteg készülhet készülhet zúzott kőből, soványbetonból vagy aszfalt anyagból. Ezen kívül újrahasznosítás is lehetséges, bontott, őrölt, mart anyag is tervezhető. Az útalap készítése során célszerű a szegélyeket is megépíteni, ezek általában előregyártott elemekből készülnek. Az árok különböző elemei is ebben a fázisban kerülnek a helyükre.
A kötő és kopó rétegeket géppel (finisherrel) terítik. Az alaprétegre és a rétegek közé is bitumenemúlziót permeteznek a jobb tapadás érdekében. Az elterített aszfaltrétegeket gondosan hengerelik, padkát építenek, elhelyezik az úttartozékokat (pl. szalagkorlát, jelzőtáblák, útburkolati jelek). A munkafolyamat a tereprendezéssel fejeződik be.
Fontos feladatok az infrastruktúrában
Az útépítő, vasútépítő és -fenntartó technikus közlekedési építmények (utak, vasutak, gátak stb.) építésével, felújításával, átalakításával, karbantartásával és javításával kapcsolatos műszaki feladatokat lát el. Az operatív vezető közvetlen munkatársa, összekötő szerepet tölt be az építésvezető, a mérnök és a művezető, valamint a szakmunkások között.
Kivitelezésben műszaki előkészítéssel kapcsolatos tevékenységeket végez, üzemeltetésben pedig pályafelügyeleti tevékenységgel kapcsolatos feladatokat lát el.
Kinek ajánlott az útépítő, vasútépítő és -fenntartó technikus szakma?
Ha szeretnél részt venni részt venni a közlekedésépítési munkákban, azon belül is szívesen dolgoznál az infrastruktúra építésében, üzemeltetésében, felügyeletében és karbantartásában, az útépítő, vasútépítő és -fenntartó technikus szakmát neked találták ki.
A végzettség birtokában számos munkakörben helyezkedhetsz el a kivitelezés, tervezés, hatósági ügyintézés, a laboratóriumi építőanyag- és talajmechanikai vizsgálatok, valamint a geodéziai feladatok ellátása területén, de akkor is jó választás, ha műszaki felsőfokú tanulmányokra készülsz.
Öt éves képzés
Az építőipar ágazat 5 éves képzése, amely érettségivel és technikus szintű szakképzettség megszerzésével zárul. A képzésbe történő belépéshez alapfokú iskolai végzettségre és foglalkozás-egészségügyi alkalmassági vizsgálatra van szükség.
A képzés során az ágazati alapoktatáson felül közlekedésépítő technikusi általános ismereteket és tartószerkezeti ismereteket is elsajátíthatsz, emellett tanulhatsz az út- és vasútépítésről is.
A képzés része a 140 óra egybefüggő szakmai gyakorlat, melyből 70 órát a 11., 70 órát a 12. évfolyamon kell teljesítened.