Az infrastruktúra működésének fontos szereplője – Az útépítő, vasútépítő és -fenntartó technikus

Szerző: | 2023. december. 3. | Mi leszek?

A képen vasútépítésben részt vevő munkások láthatók.

Az utakat mindannyian használjuk. Az ajtón kilépve a járdán és az utcán találjuk magunkat, az utakon közlekedve jutunk el mindenhova. De vajon hogyan is kerültek a helyükre? Hogy épül fel egy út? Cikkünkben erről, és az útépítő, vasútépítő és -fenntartó technikus szakmáról is többet megtudhatsz.

Az útépítés folyamata

Az útépítés az építőipar egyik nagyon fontos szegmense, a legnagyobb munkálatok az építőipar ezen ágában történnek. 

Ha még nem néztük végig soha, ahogy elkészül egy út vagy térburkolat, azt is gondolhatnánk, hogy a munka egy nagyon egyszerű folyamat, ami annyiból áll, hogy az aszfaltot terítjük és hengerezzük. Valójában azonban mire eddig a pontig eljutunk, a munka neheze már az útépítő csapat háta mögött van.

Az útépítés első, nagyon fontos lépése a tervezés, ami egy nagyon hosszú folyamat.

Az elkészült tervek és meglévő engedélyek birtokában kezdődhet a kivitelezés. Ehhez először előkészítik a terepet, eltávolítják a munkát akadályozó növényzetet elbontják az esetleges akadályokat. A földmunkák során kijelölik az út vonalvezetését és szélességét, munkagépekkel elkészítik a töltéseket és árkokat, szükség esetén az altalajt javítják. A földmunka legnagyobb pontosságot igénylő része az úttükör kialakítása, erre kerül majd az alapréteg.

A földmunkák során kijelölik az út vonalvezetését és szélességét, munkagépekkel elkészítik a töltéseket és árkokat, szükség esetén az altalajt javítják. (Fotó: 123rf.com)

Az alapréteg készülhet készülhet zúzott kőből, soványbetonból vagy aszfalt anyagból. Ezen kívül újrahasznosítás is lehetséges, bontott, őrölt, mart anyag is tervezhető. Az útalap készítése során célszerű a szegélyeket is megépíteni, ezek általában előregyártott elemekből készülnek. Az árok különböző elemei is ebben a fázisban kerülnek a helyükre.

A kötő és kopó rétegeket géppel (finisherrel) terítik. Az alaprétegre és a rétegek közé is bitumenemúlziót permeteznek a jobb tapadás érdekében. Az elterített aszfaltrétegeket gondosan hengerelik, padkát építenek, elhelyezik az úttartozékokat (pl. szalagkorlát, jelzőtáblák, útburkolati jelek). A munkafolyamat a tereprendezéssel fejeződik be.

Fontos feladatok az infrastruktúrában

Az útépítő, vasútépítő és -fenntartó technikus közlekedési építmények (utak, vasutak, gátak stb.) építésével, felújításával, átalakításával, karbantartásával és javításával kapcsolatos műszaki feladatokat lát el. Az operatív vezető közvetlen munkatársa, összekötő szerepet tölt be az építésvezető, a mérnök és a művezető, valamint a szakmunkások között.

Kivitelezésben műszaki előkészítéssel kapcsolatos tevékenységeket végez, üzemeltetésben pedig pályafelügyeleti tevékenységgel kapcsolatos feladatokat lát el.

Ha szeretnél részt venni részt venni a közlekedésépítési munkákban, azon belül is szívesen dolgoznál az infrastruktúra építésében, üzemeltetésében, felügyeletében és karbantartásában, az útépítő, vasútépítő és -fenntartó technikus szakmát neked találták ki. (Fotó: 123rf.com)

Kinek ajánlott az útépítő, vasútépítő és -fenntartó technikus szakma?

Ha szeretnél részt venni részt venni a közlekedésépítési munkákban, azon belül is szívesen dolgoznál az infrastruktúra építésében, üzemeltetésében, felügyeletében és karbantartásában, az útépítő, vasútépítő és -fenntartó technikus szakmát neked találták ki.

A végzettség birtokában számos munkakörben helyezkedhetsz el a kivitelezés, tervezés, hatósági ügyintézés, a laboratóriumi építőanyag- és talajmechanikai vizsgálatok, valamint a geodéziai feladatok ellátása területén, de akkor is jó választás, ha műszaki felsőfokú tanulmányokra készülsz.

Öt éves képzés

Az építőipar ágazat 5 éves képzése, amely érettségivel és technikus szintű szakképzettség megszerzésével zárul. A képzésbe történő belépéshez alapfokú iskolai végzettségre és foglalkozás-egészségügyi alkalmassági vizsgálatra van szükség.

A képzés során az ágazati alapoktatáson felül közlekedésépítő technikusi általános ismereteket és tartószerkezeti ismereteket is elsajátíthatsz, emellett tanulhatsz az út- és vasútépítésről is.

A képzés része a 140 óra egybefüggő szakmai gyakorlat, melyből 70 órát a 11., 70 órát a 12. évfolyamon kell teljesítened.

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.