Ahhoz, hogy a kötöttpályás közlekedési eszközökön biztonságosan utazhassunk, sok szakember összetett munkájára van szükség. Közülük emeljük most ki a közlekedésautomatikai technikust, aki a jelző- és a biztosítóberendezések megfelelő működéséért felel.
A közlekedésautomatikai technikus feladatai
A közlekedésautomatikai technikus a kötöttpályás közlekedés területén dolgozik: a vasút-, a metró-, és a villamosvonalak automatizálási és karbantartási feladatait végzi, jelző- és biztosítóberendezéseket üzemelteti. Munkája ötvözi az elektrotechnikai, elektronikai, valamint az alapvető vasúti ismereteket.
Munkája során üzemelteti és karbantartja az állomási és nyíltvonali biztosítóberendezéseket, elvégzi az előírt méréseket. Ellenőrzi a berendezések szerkezeti elemeinek működési és áramköri paramétereit és műszaki állapotát, szükség esetén korrigálja a beállításokat. Mérnöki irányítás mellett szervezi és koordinálja a közlekedésautomatikai berendezések építését, üzemeltetését, javítását és ellenőrzését.
Hiba vagy probléma során arra törekszik, hogy a vasúti forgalom mielőbb helyreállhasson. Üzembe helyezések, fő vizsgák és átalakítások során részt vesz a munkálatokban. Az előírt működés- és biztonságtechnikai vizsgálatokat és a szükséges javításokat elvégzi, a nem javítható alkatrészeket cseréli. A berendezések működőképességének megőrzése érdekében ellenőrzi a villamos csatlakozásokat és kötéseket.
Felelősségteljes munkakör
A közlekedésautomatikai technikus szakma ajánlott minden olyan fiatal számára, akit érdekel a fizika, az elektrotechnika és a biztonságos közlekedésért felelős rendszerek működése. A szakmához elengedhetetlen a műszaki érzék, az informatikai tudás, a logikus és problémamegoldó gondolkodás.
Mivel a szakembernek veszélyes üzemet kell biztonságosan üzemeltetnie, nagyon fontos a felelősségtudat és a pontos, körültekintő munkavégzés. A kritikus helyzetek kezelésében nélkülözhetetlen a higgadt természet és a jó együttműködési készség.
Elhelyezkedési lehetőségek és továbbtanulás
A közlekedésautomatikai technikus szakember jellemzően közlekedési vállalatoknál helyezkedhet el, a közlekedésirányítás, a közlekedésbiztonság vagy a közlekedésüzemeltetés területén.
Ha továbbtanulásban gondolkodsz, a felsőoktatásban többek között közlekedésmérnöki alapképzést végezhetsz.
Közlekedésautomatikai technikus képzés
Az elektronika és elektrotechnika ágazat 5 éves képzése érettségivel és technikus szintű szakképzettség megszerzésével zárul.
A képzés során a műszaki alapozáson túl megismerheted az elektronika és a programozás alapjait, a számítógépes szimulációról, az áramkörök építéséről és üzemeltetéséről, valamint a vasúti biztosítóberendezésekről is tanulhatsz.
A képzés része a 160 óra egybefüggő szakmai gyakorlat, melyből 70 órát a 11., és 90 órát a 12. évfolyamon kell teljesítened.
A közlekedésautomatikai technikus képzést hirdető iskolák listáját az Innovatív Képzéstámogató Központ Zrt. (IKK) felületén találod.