Képesített hajóstól a hajózási technikusig: izgalmas szakmák a vízi közlekedés szerelmeseinek

Szerző: | 2024. május. 24. | Mi leszek?

205 éve szelte át az első gőzhajó az Atlanti-óceánt. A hajózás történetében az első transzatlanti út jelentős mérföldkő volt, megnyitva az utat a gyors és hatékony óceáni utazás előtt. A kishajóépítő és -karbantartó, a képesített hajós és a hajózási technikus szakmák mind izgalmas lehetőségeket kínálnak azoknak a fiataloknak, akik érdeklődnek a vízi közlekedés és a hajózás iránt. 

Az első transzatlanti út 27 napig tartott

Az első ipari forradalom idején nemcsak az ipar és a mezőgazdaság, hanem a közlekedés is jelentős fejlődésen ment keresztül. James Watt 1769-es gőzgépének feltalálása forradalmasította a hajózást is. 

1807-ben Robert Fulton gőzhajója tette meg első útját a Hudson-folyón New York és Albany között, és egy év múlva már menetrendszerűen közlekedett. A gőzhajók sikere gyorsan nőtt, és rövid idő alatt elterjedtek a személy- és áruszállításban, nemcsak a Hudson-folyón, hanem a Mississippin is. A gőzhajózás történetének következő jelentős állomása az Atlanti-óceán átszelése volt, amelyet először a Savanna gőzhajó valósított meg.

1819. május 24-én az amerikai Georgia államból, Savannah-ból futott ki a Savanna nevű gőzhajó, ami 27 nappal később Liverpoolban kötött ki. Különlegessége abban rejlik, hogy ez volt az első hajó, amely gőzerővel szelte át az Atlanti-óceánt. Az út során váltakozva használta a gőzerőt és a vitorlákat, mivel nem tudott elegendő tüzelőanyagot szállítani az egész átkeléshez. 

Az 1830-as évek végétől a transzatlanti gőzhajózás általánossá vált, és az Amerika és Anglia közötti utazás időtartama 18 napra csökkent, több száz utas számára lehetővé téve a gyorsabb átkelést.

Ha téged is érdekel a hajózás és vonz a vízi közlekedés, több lehetőség is áll előtted a szakképzésben. Három éves szakképző iskolai képzésben kishajóépítő és -karbantartó és képesített hajós szakmát, öt éves technikumi képzés során hajózási technikus végzettséget szerezhetsz.

A szakképzésben kishajóépítő- és karbantartó, a képesített hajós és a hajózási technikus szakmák várják a vízi közlekedés szerelmeseit. (Fotó: 123RF)

Kishajóépítő és -karbantartó

A kishajóépítő és -karbantartó szakember kulcsszerepet játszik a hajózási iparban, mivel ő építi és karbantartja a kis méretű hajókat és csónakokat hagyományos és modern technológiákkal. Feladatai közé tartozik a fahajók, műanyag hajók és alkatrészeik gyártása, nyílászárók, szerelvények, rudazatok és kötélzet felszerelése, valamint motor- és elektronikai berendezések beszerelése. Emellett javítja és karbantartja a hajókat, előkészíti őket a téli tárolásra, és gondoskodik állapotuk megőrzéséről. 

Munkájához technikai-műszaki érdeklődés, jó fizikum, kézügyesség, számolási képesség és térlátás szükséges. A szakma hároméves szakképző iskolai oktatás során elsajátítható. Aki szeretne továbbtanulni, érettségi után hajózási technikus végzettséget is szerezhet. 

A végzett szakemberek hajóépítő cégeknél, kis- és középvállalkozásoknál vagy egyéni vállalkozóként helyezkedhetnek el. A szakma a Budapesti Gépészeti SzC Magyar Hajózási Technikumban és a Veszprémi SZC Öveges József Technikum és Kollégiumban sajátítható el. 

Képesített hajós

A képesített hajós a hajón gépházi és fedélzeti feladatokat egyaránt ellát, beleértve a kikötő berendezéseinek kezelését, kötélkezelési munkákat, valamint a hajó állagmegóvási, karbantartási és javítási munkáit. Felügyelet mellett ellenőrzi a gépek és berendezések működését, és részt vesz a hajó rakodásában, manőverezésében, az utasok irányításában és mentésében. 

Az ideális szakember energikus, jó fizikai állóképességű, jól úszik, szabálykövető, elkötelezett, felelősségteljes, precíz és szorgalmas

Ez a szakma különösen ajánlott azoknak a fiataloknak, akiket érdekelnek a vízi tevékenységek, a különböző hajótípusok, a hajózási módszerek, és a gépi berendezések működése. A szakma hároméves szakképző iskolai oktatás során elsajátítható a Budapesti Gépészeti SzC Magyar Hajózási Technikumban. Aki szeretne továbbtanulni, érettségi után hajózási technikus végzettséget is szerezhet. 

Hajózási technikus

A hajózási technikus a hajók gépházi és fedélzeti munkáit végzi, biztosítva a hajógépüzem és a fedélzeti berendezések üzemképes állapotát, valamint a navigációs és elektromos rendszerek működését. Kezeli a kikötő berendezéseket, részt vesz a manőverekben, a karbantartási és javítási feladatokban, valamint a gépi berendezések ellenőrzésében és hibajavításban. Ügyel a hajó stabilitására, kezeli az utasok és a rakomány ügyeit, betartja a hajózási szabályokat, és irányítja a mentési feladatokat. 

Az ideális hajózási technikus felelősségteljes, határozott, önálló, jó önfegyelemmel rendelkezik, és képes csapatot irányítani. A technológiai-műszaki kompetencia, jó látás, hallás, térlátás és egyensúlyérzék elengedhetetlen. 

Ez a szakma olyan fiataloknak ajánlott, akiket érdekelnek a vízi tevékenységek, hajótípusok, hajózási módszerek és a gépi berendezések működése. A szakma öt éves technikumi képzés keretében sajátítható el a Budapesti Gépészeti SzC Magyar Hajózási Technikumban, valamint a Siófoki SZC Baross Gábor Technikum és Szakképző Iskolában.

A szerzőről:

Szakmát Szerzek
A Szakmát Szerzek! szerkesztőségének célja a hazai szakképzés presztizsének valós erősítése, például sikertörténetekkel, tudományos elemzésekkel a témában. A weboldalon helyet kapnak a szakképzést érintő aktualitások, hírek, valamint a friss kutatási eredmények ismertetései, munkaerőpiaci adatok egyaránt.

Promó

Promó