Orientációs évfolyam-ha nem tudod mit szeretnél tanulni

Szerző: | 2023. november. 28. | Iskolák

Fiatal szemüveges lány, a homlokán villanykörtét ábrázoló cetlivel, tollal a kezében.

Életünk változásait nem mindenki kezeli egyformán. Egyesek könnyen, míg mások nehezen élik meg. Vannak olyan tanulók, akik számára az általános iskola és a középiskola közötti átmenet sem zökkenőmentes.  Ebben a korban nem mindenki tudja biztosan mit tanuljon, milyen iskolatípust válasszon. Ha most még nem tudod biztosan a klasszikus kérdésre a választ: Mi leszel, ha nagy leszel? – ne keseredj el! Megoldás lehet, az orientációs évfolyam. Szeretnéd tudni mit takar ez a lehetőség? Akkor olvass tovább!

Rugalmas tanulási lehetőségek

2020-ban a szakképzési rendszer átalakításakor a pályaválasztást, a szakmatanulást, illetve a középfokú tanulmányok megkezdését támogató programokat is bevezettek. Ezek a támogató programok a rugalmas tanulási utak, amelyek középfokú oktatásba sikertelenül pályázó tanulók hiányzó alap- vagy részkompetenciáinak megszerzésére biztosítanak lehetőséget. 

Az orientációs évfolyam, a dobbantó program és a műhelyiskola tartozik az alternatív tanulási lehetőségek csoportjába. 

Annak ellenére, hogy ezeknek a programoknak más a célcsoportja, tartalma és kimenete is különbözik, a fejlesztés céljai és az ehhez használt módszerek megegyeznek. 

Célok:

  • alapkompetenciahiányok csökkentése
  • foglalkoztatók által elvárt kompetenciák fejlesztése
  • a szakmai oktatásba való belépés megalapozása
  • területileg fókuszált, okokra koncentráló, célirányos programok kidolgozása

Módszerek:

  • projektszemlélet az oktatásban
  • élményalapú oktatás
  • csapatmunka
  • egyénre szabott fejlesztés
  • új szemléletű értékelés
Fiatal fiú, kockás öltönyben a kezében kompetencia rajzzal.
Az orientációs évfolyam azok számára lehet segítség, akik bizonytalanok a pályaválasztásban, vagy a szakmai oktatást megelőzően kompetenciafejlesztésre szorulnak. (Fotó:123rf)

Mit kínál az orientációs évfolyam?

A pályaválasztásban bizonytalan tanulóknak ajánlott az orientációs évfolyam és azok számára is lehetőséget nyújt, akik kompetenciahiánnyal fejezik be az általános iskolát.

Az orientációs évfolyam keretében nem az általános iskolai tananyag ismétlése történik, hanem a tanulók felmérésen alapuló kompetenciafejlesztése valósul meg.

A szakképző iskolába való belépés feltétele, hogy a tanuló rendelkezzen azokkal az alapkompetenciákkal, amelyek alapvetően szükségesek a szakma elsajátításához. Ennek a célnak az elérése érdekében az orientációs évfolyamon célzott kompetenciafejlesztés zajlik, amely az alapkészségek és a kulcskompetenciák fejlesztésére irányul.

 A fejlesztés lehetőséget teremet arra, hogy az orientációs évfolyam tanulói képességeikhez illeszkedő szakmát válasszanak és megszerezzék a szakmatanuláshoz szükséges alapokat. 

Projektszemlélet, mentorálás, job-shadowing

Az orientációs évfolyam oktatási keretei teljesen különböznek a megszokott iskolai keretektől. Az oktatás nem hagyományos tantárgyi keretek között történik, hanem projektszemlélet mentén. Cél, hogy a tanulók erősségei kerüljenek felszínre, kudarc helyett a sikerélmény megélése a szempont. Ezt a folyamatot az oktatók mentorszerepben támogatják. 

A kompetenciafejlesztés mellett az orientációs évfolyam másik fontos eleme a job-shadowing, amikor az ágazatok, a szakmák megismerése, tanműhelyi foglalkozások és vállalati programok keretében, szakoktatók bevonásával történik. 

Az egyéni fejlesztés a bemeneti és a követő mérésekre alapozott fejlesztési tervek mentén haladva történik. A tanulók munkájának értékelése szövegesen, és nem érdemjeggyel történik.  Az előkészítő év befejezését követően a diák képességei és érdeklődése alapján felvételi nélkül folytathatja tanulmányait a választott ágazatban.  

Az orientációs évfolyamon tanuló fiatal szakképzési ösztöndíjra jogosult.

Orientációs évfolyamot hirdetett szakképző intézmények

A 2023/2024-es tanévre több, mint 50 iskolában indult orientációs évfolyam.  A pontos intézményi adatok az IKK honlapján érhetőek el.  Legnagyobb arányban Bács-Kiskun és Somogy vármegyében találhatók olyan szakképző intézmények, amelyekben elérhető az orientációs évfolyam, míg az ország három vármegyéjében nem biztosított a rugalmas tanulási lehetőségeknek ez a formája.

A szerzőről:

Oláh Erika
Széleskörű tapasztalatot szerzett a hazai oktatási rendszer működéséről. Részt vett az oktatás, a szakképzés területeinek fejlesztésében. Kiemelten fontosnak tartja a továbbképzéseket, a gyermekkori fejlesztéseket, a készségek fejlesztését. Elhivatott abban, hogy az oktatásban résztvevők olyan gyakorlati tudást szerezzenek, amelyet a mindennapi tevékenységeik során alkalmazni tudnak. Mottója: Közös jövőnk alapja a ma gyermekeinek fejlesztése.

Ez is érdekelhet:

[difl_blogcarousel post_display=”by_category” item_spacing=”10px” speed=”1000″ centered_slides=”on” loop=”on” autoplay=”on” autospeed=”6000″ pause_hover=”on” equal_height=”on” wrapper_margin=”||0px||false|false” wrapper_padding=”||0px||false|false” item_wrapper_padding=”||0px||false|false” item_margin=”||0px||false|false” item_padding=”||0px||false|false” item_spacing_tablet=”10px” item_spacing_phone=”0px” item_spacing_last_edited=”on|phone” _builder_version=”4.20.0″ _module_preset=”default” max_height=”300px” custom_margin=”||0px||false|true” custom_padding=”||0px||false|false” global_colors_info=”{}”][difl_postitem type=”image” _builder_version=”4.20.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/difl_postitem][difl_postitem type=”title” title_tag=”p” element_padding=”|20px||20px|false|true” _builder_version=”4.20.0″ _module_preset=”default” post_font_style_font=”Montserrat|700|||||||” post_font_style_text_color=”#030E6E” post_font_style_font_size=”0.9rem” post_font_style_line_height=”1.3em” global_colors_info=”{}”][/difl_postitem][/difl_blogcarousel]